طراحی و ساخت اثر حجمی محیطی معاصر با الهام از نقوش گیاهی آثار فلزکاری دوره ی تیموری

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنرهای کاربردی
  • نویسنده مهری حسامی
  • استاد راهنما مرتضی میرغلامی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

رابطه ی انسان امروز با محیط پیرامون خود استفاده از عناصر بصری در محیط های زندگی را ضروری می نماید. از سوی دیگر فراوانی نقوش به کار رفته در هنر اسلامی به خصوص فلزکاری دوره ی تیموری از چنان غنایی برخوردار است که در همه ی اعصار می توان از آن ها استفاده کرد. از جمله کاربری های قابل پیش بینی برای این نقوش، استفاده از آن ها در طراحی حجم محیطی است. با الهام از این نقوش در دنیای معاصر، می توان علاوه بر ایجاد آرامش و زیبایی در محیط زندگی و خلق آثاری با خصوصیات ایرانی- اسلامی و مطابق با عصر حاضر، مردم را با هنر و هویت فرهنگی خویش آشنا نمود. برای نیل به این هدف از روش توصیفی- تحلیلی، نسبت به جمع آوری داده از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی و گردآوری تصاویر موجود در فضای مجازی درخصوص نقوش گیاهی آثار فلزکاری دوره ی تیموری و حجم های محیطی استفاده شده است. بررسی و آنالیز نقوش گیاهی آثار فلزی دوره ی تیموری در قالب14 نمونه ی موردی صورت گرفته است. این نمونه ها شامل: پارچ، بشقاب، سطل، کاسه، قلمدان، جا شمعی و انگشتر است. تحلیل و بررسی های انجام شده نشان می دهد که نقوش گیاهی به صورت اسلیمی و ختایی در این آثار به کار رفته است و اغلب طرح های کوچک اسلیمی به دو شکل (نواری و درهم تنیده) و بسیار منظم تکرار شده و نقوش ختایی نیز به شکل گل نیلوفر آبی، گل گرد پنج پر، چهار پر و سه پر و برگ استفاده شده است. تزئینات این آثار شامل نقوش خوشنویسی و هندسی نیز بوده است اما به شکل بسیار محدودتر و همچنین نقوش گیاهی به کار رفته بر روی این آثار نشان می دهد که این نقوش در عین استقلال، جزئی از کل طرح هستند و بیانگر «وحدت در کثرت» و «کثرت در وحدت» و تعالی و رشد است. در انتخاب این نقوش به فرم، کاربرد اشیاء، طبقه ی اجتماعی حامیان و هنرمندان آفریننده ی آن ها توجه شده است. پس از بررسی و استخراج این نقوش همچنین به ویژگی های حجم های محیطی معاصر و تعامل سنت و نو در این حجم ها پرداخته شد و نتایج حاصل در طراحی، ساخت و تزئین اثر محیطی با کاربری آبخوری (که در فرم و تزئینات آن از نقوش گیاهی و خوشنویسی استفاده شده) به کار گرفته شده است. کلید واژگان: آثار فلزکاری دوره ی تیموری، نقوش گیاهی، حجم محیطی، مبلمان شهری

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

طراحی و ساخت تزیینات فلزی لباس با الهام از موتیف های گیاهی فلزکاری دوره ی صفویه.

از آنجایی که لباس و تزیینات آن از همان آغاز در کنار هم آورده می شدند و از مواد مختلف برای زینت لباس استفاده می شده، خود تزیینات نیز با فرهنگ های مختلف بیگانه نیست و در هر جایی از این دنیای خاکی متأثر از آداب و رسوم منطقه شکل متفاوتی به خود گرفته است. از جمله ی این مواد می توان به فلزات اشاره کرد که از همان آغاز کشف طلا ونقره برای شکوه و جلال لباس ها از آن ها استفاده می شده است. این نوشتار یک ...

تجزیه و تحلیل نقوش آثار فلزکاری خراسان از دوره سلجوقی تا تیموری

آثار هنری بیانگر اندیشه و ایدوئولوژی حاکم بر جامعه وهنرمند می باشد.در این میان فلز به دلیل عمر طولانی که دارد یکی از بهترین ابزارهای ثبت وقایع تاریخی محسوب می شود یکی از بهترین مستندات تاریخی برای شناسایی فرهنگ و اندیشه های گذشتگان می باشد.در این میانخراسان که از دیر باز مرکز فلزکاری بود،پس از اسلام نیز به رونق خود ادامه داد تاجایی که دردوره سلجوقی به اوج خود رسید.وفلزکاری این منطقه صاحب سبکی ...

طراحی و ساخت اثر حجمی فلزی بر اساس نقوش گیاهی آثار فلزی قاجاری موجود در موزه های آذربایجان و قاجار

در راستای خلق آثار محیطی معاصر در شهرهای اسلامی، توجه به لزوم احیای نقوش ارزشمند ایرانی_ اسلامی امری انکار ناپذیر است. چنانچه هنرمند امروزی به اصالت نهفته در فرهنگ ملی و سنتی خویش دست یابد، به زیبایی محیط پیرامون و تداوم ارزش های این حیطه کمک شایانی نموده است. پژوهش حاضر اقدامی در همین راستا است. لذا تزیینات آثار فلزی عصر قاجار و مشخصا تزیینات ادوات و اشیاء نظامی این عصر به قصد دست یابی به آثار...

طراحی و ساخت زیورآلات با الهام از نقوش گیاهی و حیوانی اشیاء سنگی جیرفت

متاسفانه امروزه علی رغم پیشرفت های فنی بسیار در زمینه ساخت جواهرات، با نوعی بی هویتی و کمرنگ شدن اصالت ها و ارزش های فرهنگی در جواهر سازی معاصر روبرو هستیم که با فرهنگ و هنر ایران زمین بیگانه است. وجود کالاهای خارجی و طرح های تقلیدی و تکراری در بازار طلا و جواهر از جمله آسیب هایی است که لازمه رفع آن پرداختن به طرح ها و نقوش اصیل ایرانی است تا توسط هنرمندان امروز، احیاء شده و با اعمال تغییرات من...

15 صفحه اول

طراحی و ساخت اثر حجمی با الهام از عَلَم های عاشورا

علم علاوه بر جنبه ی آئینی و نمادینی که دارد، دارای ویژگی های بصری فراوانی است: حجم بزرگی که خود شامل چندین حجم کوچک تر و مختلف است، که یک حجم واحد را تشکیل داده اند. این حجم با حرکت کامل تر می شود، حرکتی که در علم ها وجود دارد یک حرکت واقعی است و نه بازنمایی و یا توهمی از حرکت. استفاده از هنر اصیل ایرانی - اسلامی در طراحی ساخت احجام شهری و ایجاد فضای زیبا در شهر، یکی از ضرورت های زندگی معاصر اس...

بررسی فرم قفلهای دوره صفوی و ساخت آثار سرامیکی معاصر با الهام از آن

بررسی و تجزیه و تحلیل آثار هنری گذشته یکی از اهداف مهم پژوهشهای هنری است که در راستای کشف قواعد و روابط به کار رفته در این آثار می باشد. در این میان هنر دوره صفوی با تنوع فرم و نقش و گستردگی آثار از دوران درخشان هنر ایران می باشد. هنر قفل سازی عهد صفوی شاهد استفاده گسترده از طرحها و نقشهای متنوع در ساخت آثار می باشد، که علاوه بر استفاده از طرحها و فرمهای جدید بهره جستن از تناسبات دقیق در ساخت...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من

نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنرهای کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023